was successfully added to your cart.
-Blog

Vegan op vakantie

By september 1, 2016 No Comments

Afgelopen week ben ik op vakantie geweest met mijn vriend 🙂 Lekker kamperen in Belgie en Frankrijk. Als vegan op vakantie gaan kan heel gemakkelijk zijn maar het zit niet altijd mee helaas, je moet dus van te voren even goed plannen hoe je het gaat doen.

Voorbereiding

Van te voren heb ik vooral het avondeten goed voorbereid zo had ik eten mee voor curry, Mexicaans, burgers, pasta en pannenkoeken.

Het middageten is iets moeilijk omdat je bijvoorbeeld geen humus mee kan nemen voor 7 dagen en met de temperatuur (30 graden) blijft sojananda ook niet heel lang goed. Ik had notenpasta mee en potjes groentenspread aangezien die lang houdbaar zijn (behalve na openen). We hadden flink wat sesamcrackers mee voor het geval er alleen maar wit stokbrood was, want daar hou ik niet zo van.

Voor het ontbijt had ik een flinke bak met granola gemaakt en genoeg havermout om pap van te maken. Fruit en groenten waren makkelijk te verkrijgen.

Werkelijkheid

De werkelijkheid van plantaardig eten op vakantie was toch iets moeilijker dan ik me zo had voorgesteld. Door de temperatuur was het moeilijk om dingen te bewaren. Ik had een mini blender bij me zodat ik lekker aan de slag kon maar uiteindelijk heb ik hem maar 3 keer gebruikt omdat onze koelbox niks kout hielt met de temperatuur, humus maken en burgers voor 3 dagen was niet echt een optie helaas. Het stukje frankrijk waar wij zaten was echt een vleesetent deel en we kregen het niet voor elkaar om uit eten te gaan. Daar bij kwam ook nog dat bijna niemand engels smak dus zorg er dan maar voor dat je geen slakken ofzo op je bord krijgt. We hielden het dus maar bij zelf koken en dat was ook erg leuk.

In mijn systeem zit nu zo dat de supermarkten hier in Nederland gewoon open zijn tot 6 uur op zondag, echt niet zo in frankrijk. Om 3 uur kwamen we er achter dat ze open waren tot 12 uur en dus net te laat ;). Met de laatste ingredienten (1/2 prei, bonen, havermout, tomatenpuree, knoflook en kruiden) die we nog hadden hebben we burgers gemaakt op een stokbroodje die we nog hadden. Onze lieve Fransen buren hadden ons bier koud gezet in hun veel te luxe camper omdat je toch echt niet warm bier moest gaan drinken. In hun gebrekkig duits en ons gebrekkig Frans begrepen we elkaar uiteindelijk. Ook hadden ze nog een bakje cherry tomaatjes die heel welkom was omdat weeen halve prei hadden als groenten.We hebben genoten van dit lekkere maal en hieronder vind je een receptje op de gok ( ik was niet zo gek om een weegschaal mee te nemen 😉 ).

burger broodje1/2 prei en 2 teentjes knoflook bakken in een pan. Prak 1 blik kidneybonen plat en voeg een flinke hand havermout toe. Voeg 2 eetlepels tomatenpuree, Mexicaanse kruiden ( of andere), gebakken prei en peper en zout toe. Kneedt het fijn en maak er ongeveer 6 burgers van. Is het nog slap voeg dan extra havermout toe. Bak de burgers in een pan en serveer ze met tomaat op een broodje.

Op de terug weg zouden we langs Maastricht gaan en daar nog genieten van een vegan maaltijd, gewoon lekker in een restaurant maar dit feestje ging niet door want 30 kilometer van onze eindbestemming af kregen we autopech. We hebben de nacht door moeten brengen in een hotel en tussen de bedrijven door pizza kunnen eten aan de kant van de weg. Dat laatste stukje was dus niet ideaal maar als nog hebben we een te gekke reis gehad met veel avontuur. We hebben vooral gedaan wat we konden aan plantaardig eten en dat vond ik fijn. Nu zijn we weer thuis en kan ik weer lekker aan de slag in de keuken, dit keer niet gebukt over een gaspitje in het gras.

Check onze leuke vakantie foto’s 🙂