was successfully added to your cart.
-Blog

Vegan eten; Starters tips

By januari 26, 2017 No Comments

 

Wil jij beginnen met plantaardig eten dan is het handig om een aantal basis ingrediënten aan te schaffen die het gemakkelijk maken om een gerecht te bereiden.

Voorraadkast

Bakken

  • Olijfolie kun je gebruiken om in te bakken maar ook om te gebruiken in sausjes of salade
  • Zonnebloem of lijnzaad olie te gebruiken bij het koken en bakken zoals cakes
  • Kokosolie wordt veel gebruikt voor het maken van snacks in plaats van boter. Ook kan het gebruikt worden voor rauwe snacks van dadels, noten en kokosolie. Je kunt ook in kokosolie bakken. Check deze vegan snickers gemaakt met onder andere kokosolie.

Koken

  • Soja of kokosroom om sauzen en soepen mee te maken
  • Amandelmelk /havermelk om sauzen en soepen mee te maken

Binden

  • Kikkererwten of kikkererwtenmeel worden veel gebruikt om gerechten te binden zoals burgers, vegan frittata en zoete snacks
  • Lijnzaad geweekt in een laagje water zorgt er voor dat je een bindmiddel hebt om bijvoorbeeld pannenkoeken of cakes te bakken
  • Chiazaad wordt ook als bindmiddel gebruikt en wordt veelal als pudding gegeten omdat het uitzet wanneer het in aanraking komt met water of sap
  • Dadels zorgen voor binding wanneer je een koekje, bliss ball of cake wil maken en het is tegelijktijdig een natuurlijke suiker
  • Havermout kan ook als bindmiddel dienen bijvoorbeeld in burgers, zoals deze champignonen kidneybonen burgers

Beleg

  • Zorg voor hartig brood beleg wanneer je plantaardig eet omdat kaas, smeerkaas, vlees en brie weg valt. Goede alternatieven zijn humus, groentenspread of soja smeerkaas

Ontbijt

  • Sojayoghurt kan gebruikt worden als vervaging van yoghurt, check ook deze yoghurt vervanging.
  • Amandel of kokosmelk is lekker voorbij je granola, fruit of door de koffie

Eiwitten

  • Soja, peulvruchten, noten en groene groentes zijn goede bronnen om je eiwitten binnen te krijgen

 

Eigen leefstijlSifra Opstal Foodblog - Klein formaat_87

Iedereen heeft een andere leefstijl en eetpatroon en het is dan ook belangrijk om jouw eigen weg te vinden daarin en keuzes te maken die jouw lichaam prettig vind.

  • Helemaal plantaardig eten

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om in een keer helemaal plantaardig te gaan eten. Dit kan helemaal geen probleem maar blijf kijken hoe je lichaam en geest daarop reageren. Voelt het niet goed zorg dan dat je rustig aan gaat doen en het in stappen gaat opbouwen.

  • Flexibel plantaardig eten

Voelt het voor jou goed om plantaardig te eten maar wil je ook wel eens een stukje taart of mee met je vriendinnen of vrienden uit eten, maak dan deze keuze voor jezelf. Doe vooral wat bij jou past en wat er voor zorgt dat je prettig in je vel zit en eventueel er voor zorgt dat je jouw doelen behaald.

  • Eten wat je lichaam prettig vind

Uiteindelijk komt het er op neer dat het belangrijk is dat je naar je lichaam luistert. Voor iedereen zal er dan een ander eetpatroon uit komen. Er zijn verschillende factoren die mee spelen in het vormen van je eetpatroon: je lichaam, verteringsproces, beweging, belasting, stress en energielevel. Neem dit alles mee en probeer te experimenteren met gerechten, portiegroottes en tijdstip

 

 

Uit eten

Het is best prettig en gezellig om buiten de deur te eten. Kies een voor een restaurant waar ze ook plantaardige gerechten serveren en laat je inspireren. Voelt het prima om deze avond niet plantaardig te eten dan is dat goed want het is een geen dieet dus je moet je niet beperkt voelen. Ga op zoek naar leuke hotspots om nog meer in aanraking te komen met plantaardig eten.

Wat neem je mee op pad

Er is een vrij grote kans dat je een groot deel van je dag weg bent zoals werk, uitstapjes, sporten, kinderen ophalen en grote boodschappen/shoppen. Nou maakt de wereld het ons niet makkelijk want overal om elke hoek is er een grote verleiding aan eten en drinken. Daar komt ook nog bij dat je vaak zoveel geld kwijt bent en dat is echt zo zonde.

Tips

  • Flesje water mee nemen
  • 1 keer in de week grote hoeveelheid snacks maken en er een mee nemen als je lang weg bent
  • Stuk groente of fruit mee nemen
  • Geld/pinpas thuis laten
  • Bewustzijn van je eigen doelen
  • Je dag voorbereiden, zoals lunch/ drinken en snack mee

 

lunch voorbereiding

Leave a Reply