was successfully added to your cart.
-Glutenvrij

Havermout 5 tips!

By maart 12, 2016 2 Comments

Wat kan je allemaal maken met Havermout?

Van alles, echt! Havermout is een populair product geworden de laatste tijd en ik kan niet zonder. Niet iedereen weet alleen hoe veelzijdig dit product is en wat je er allemaal mee zou kunnen maken. Van havermout kan je namelijk meer maken dan alleen de havermoutpap met melk en suiker.

Wat is havermout precies?

Havermout komt van de graansoort haver en behoort tot de familie van de grassen. Om havermout te maken worden allereerst de haverkorrels gewassen en gepeld. Vervolgens worden ze verhit en in stukken geknipt. Als laatste wordt de verknipte haver gestoomd en platgewalst.
Je hebt verschillende soorten en kwaliteiten van havermout. Zelf gebruik ik biologische havermout omdat het mijn doel is zo veel mogelijk biologische onbespoten producten te gebruiken. Sommige havermout heeft langer tijd nodig om te koken dus kijk vooraf hoelang de kook tijd is. Is de kooktijd lang dan kun je de havermout ’s nachts weken en is het in de ochtend zo klaar.
Havermoutpap is een voor de hand liggende gerecht die veel gemaakt wordt, of misschien nu wel werd. Er zijn heel veel mensen die nu havermout ook gebruiken voor andere lekkere gerechten. Daarom wil ik jullie wat voorbeelden geven van gerechten waar je havermout gebruikt of de ster is!

Tips 1 Overnight oat

Overnight oat lijkt een beetje op havermout pap maar is koud. Het kost ook een stuk minder tijd. In de avond zet je een portie in de week en in de ochtend kun je het lekker op eten. Havermout is in dit gerecht zeker de ster. Het is heerlijk om overnight oat te eten met vers fruit en rozijnen. Wil je dit ook eens proberen kijk dan bij de recepten voor een ontbijt.

Tip 2 Half-baked oat

Een warm gerecht uit de oven waarin havermout zeker een ster is. Het doet mezelf altijd een beetje denken aan appel kruimel uit de oven maar dan minder zoet. Je gebruikt het een basis recept van overnight oat en voegt lekker veel appel en rozijnen toe en zet hem in de oven. Wanneer er een knapperig laagje ontstaat aan de bovenkant en het nog zacht is van binnen, heb je half-baked oat. Het is ideaal als dessert of als ontbijt.

Tip 3 Smoothies

In alle smoothies kun je een eetlepel havermout doen. Dan maak je een drankje die lijkt op ontbijt drank. Het is dan lekker om er een te maken met:

  • 2 soorten fruit
  • ( plantaardige) melk
  • 2 eetlepels havermout

Pompoen- havermout pannenkoeken met mangosaus!

Tip 4 Pannenkoeken

Havermout pannenkoeken, daar ben ik aan verslaafd! Ik maak ze altijd met banaan, rozijnen en amandelmelk. Dan zijn ze helemaal vegan en glutenvrij. Je kan ze natuurlijk ook gewoon maken met melk en eieren. De havermot zorgt er voor dat je veel meer vezels en mineralen binnen krijgt dan wanneer je bloem gebruikt. Uit bloem zijn alle vezels gezeefd en dat betekend dat je minder goede stoffen hebt uit de graansoort.

Tip 5 Burgers

Havermout kan ook dienen als bindmiddel zoals bij het maken van een groenteburger. Groenten zelf blijft moeilijk aan elkaar plakken en als je een alternatief wil voor ei dan is havermout een goede optie. Check het recept van Champignons – Kidneybonen burgers eens, dan laat ik zien hoe gemakkelijk het is!

Nu kan je aan de slag en hopelijk maak je heerlijke gerechten met havermout. Heb je nog inspiratie nodig dan kun je verschillende recepten vinden op deze site.

Liefs Sifra

Join the discussion 2 Comments

  • Maaike schreef:

    Wat een leuk bericht over havermout! Ik vind het ook n tof product. In een smoothie vind ik het niet zo lekker, maar al t andere wat je noemt bevalt hier goed. Ik eet t vaak als ontbijt. Ik overgiet het met kokend water en laat dan even staan totdat het zacht is. Daarna voeg ik er nieuw water of plantaardige melk aan toe en breng ik t met een snufje zout aan de kook en laat ik t doorpruttelen. Echt n traktatie met wat vers fruit er bij bijv en een hapje pindakaas 🙂

Leave a Reply